Tijdens onze Dorpsavond op 17 november 2016 werd teruggekeken naar de "nieuwe" Dorpstraat-Noord. Door een van de aanwezigen werd gevraagd waarom deze weg niet ingericht werd als 30 km weg. Hierbij de uitleg namens de gemeente:
-
De Dorpstraat Noord
is een belangrijke doorgaande ontsluitingsweg voor Leende en de gemeente Heeze-Leende
waar per dag 7000 motorvoertuigen overheen rijden.
-
Ter vergelijking: over
de Dorpstraat Zuid komen per dag zo’n 4000 motorvoertuigen.
-
Het aantal van 7000
motorvoertuigen ligt volgens landelijke
richtlijnen boven de maximale grens van 6000 motorvoertuigen voor een 30 km/uur erftoegangsweg.
-
De Dorpstraat Noord ligt
buiten het dorpshart van Leende en heeft dus niet die verblijfsfunctie zoals de
Dorpstraat Zuid die wel in het dorpshart van Leende ligt.
-
Met de aanleg van de
centrale as, willen we een verlaging van het aantal motorvoertuigen in de kern
van Leende bereiken. Naar verwachting daalt het aantal motorvoertuigen naar
ongeveer 4000. Met dit aantal motorvoertuigen kan op de Dorpstraat Noord net
zoals op de Dorpstraat Zuid 30 km/u ingesteld worden.
-
Een verlaging van
het aantal voertuigen op de Dorpstraat Noord zit er voorlopig niet in.
Maar let wel op:
Met
het instellen van een 30km/uur gebied moeten bijbehorende verkeersmaatregelen worden
genomen. De maatregelen houden in:
-
Plateaus op kruisingen:
Om verkeer af te remmen moeten verkeersremmende
maatregelen worden toegepast. De gemeente moet haar wegen zodanig inrichten dat
wegen ook als zodanig 30km/uur herkenbaar zijn. Hiervoor moeten dus plateaus (drempels)
worden aangelegd om de snelheid van motorvoertuigen af te remmen en het gebied te
accentueren. Voordat je deze plateaus aanlegt, is het belangrijk dat er een
alternatieve route om de kern ligt, omdat doorgaande (vracht)verkeer op de plateaus
anders zorgt voor geluids- en trillingenoverlast waardoor de overlast kan
verergeren.
-
Kruisingen gelijkwaardig is een must op een 30 km weg.
Een gelijkwaardige kruising betekent dat rechts
voorrang heeft. Aangezien het verschil tussen het aantal motorvoertuigen op de
doorgaande weg en aansluitende wegen te groot is, is het onveilig om deze nu in te stellen.
Het
is dus voor het instellen van een 30km/uur gebied noodzakelijk dat eerst het
aantal motorvoertuigen op de Dorpstraat Noord verminderd. Zoals aangegeven
veroorzaken de verkeersremmende
maatregelen geluids- en trillingenoverlast door vrachtverkeer en zorgt een
veranderende voorrangssituatie voor een verslechtering van de verkeersveiligheid, doorstroming en overlast door afremmende en
optrekkende auto’s en vrachtwagens.
Om
bovenstaande redenen kan de gemeente voor de Dorpstraat Noord geen 30km/uur
gebied instellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten