zaterdag 20 mei 2017

Waarom geen 30 km zone Dorpstraat



Tijdens onze Dorpsavond op 17 november 2016 werd teruggekeken naar de "nieuwe" Dorpstraat-Noord. Door een van de aanwezigen werd gevraagd waarom deze weg niet ingericht werd als 30 km weg. Hierbij de uitleg namens de gemeente:

-        De Dorpstraat Noord is een belangrijke doorgaande ontsluitingsweg voor Leende en de gemeente Heeze-Leende waar per dag 7000 motorvoertuigen overheen rijden.
-        Ter vergelijking: over de Dorpstraat Zuid komen per dag zo’n 4000 motorvoertuigen.
-        Het aantal van 7000 motorvoertuigen  ligt volgens landelijke richtlijnen boven de maximale grens van 6000 motorvoertuigen  voor een 30 km/uur erftoegangsweg.
-        De Dorpstraat Noord ligt buiten het dorpshart van Leende en heeft dus niet die verblijfsfunctie zoals de Dorpstraat Zuid die wel in het dorpshart van Leende ligt.
-        Met de aanleg van de centrale as, willen we een verlaging van het aantal motorvoertuigen in de kern van Leende bereiken. Naar verwachting daalt het aantal motorvoertuigen naar ongeveer 4000. Met dit aantal motorvoertuigen kan op de Dorpstraat Noord net zoals op de Dorpstraat Zuid 30 km/u ingesteld worden.
-        Een verlaging van het aantal voertuigen op de Dorpstraat Noord zit er voorlopig niet in.

Maar let wel op:
Met het instellen van een 30km/uur gebied moeten bijbehorende verkeersmaatregelen worden genomen. De maatregelen houden in:
-        Plateaus op kruisingen:
Om verkeer af te remmen moeten verkeersremmende maatregelen worden toegepast. De gemeente moet haar wegen zodanig inrichten dat wegen ook als zodanig 30km/uur herkenbaar zijn. Hiervoor moeten dus plateaus (drempels) worden aangelegd om de snelheid van motorvoertuigen af te remmen en het gebied te accentueren. Voordat je deze plateaus aanlegt, is het belangrijk dat er een alternatieve route om de kern ligt, omdat doorgaande (vracht)verkeer op de plateaus anders zorgt voor geluids- en trillingenoverlast waardoor de overlast kan verergeren.
-        Kruisingen gelijkwaardig is een must op een 30 km weg.
Een gelijkwaardige kruising betekent dat rechts voorrang heeft. Aangezien het verschil tussen het aantal motorvoertuigen op de doorgaande weg en aansluitende wegen te groot is, is het onveilig om deze nu in te stellen.

Het is dus voor het instellen van een 30km/uur gebied noodzakelijk dat eerst het aantal motorvoertuigen op de Dorpstraat Noord verminderd. Zoals aangegeven veroorzaken de  verkeersremmende maatregelen geluids- en trillingenoverlast door vrachtverkeer en zorgt een veranderende voorrangssituatie voor een verslechtering van de verkeersveiligheid,  doorstroming en overlast door afremmende en optrekkende auto’s en vrachtwagens.
Om bovenstaande redenen kan de gemeente voor de Dorpstraat Noord geen 30km/uur gebied instellen.

Centrumplan (vervolg)

Dorpsbewoners,
Het is al even (angstvallig?) stil rondom het Centrumplan Leende. Begin mei is er namens de gemeente nog een Nieuwsbrief verstuurd met daarin de volgende informatie:
De woningcorporaties hebben van de Autoriteit wonen (Aw), onder verwijzing naar de Woningwet, te horen gekregen dat zij de overeenkomst tot samenwerking, herontwikkeling en realisatie van het centrumplan Leende moeten beëindigen. De nieuwe Woningwet geeft strikte regels over de activiteiten die de woningcorporaties nog mogen uitvoeren. Het centrumplan Leende valt daar niet onder, aldus de Aw. Het beroep dat de woningcorporaties hebben gedaan op het overgangsrecht faalt. Volgend op de beslissing van de Aw hebben de corporaties een schriftelijk verzoek ingediend tot ontbinding van de samenwerkingsovereenkomst ter realisatie van het Centrumplan Leende.

De gemeente en corporaties zijn op dit moment met elkaar in overleg om tot een correcte afhandeling van de beëindiging van de overeenkomst tot samenwerking te komen, met inachtneming van elkaars belangen. De corporaties blijven zich verantwoordelijk voelen en inspannen voor behoud en versterking van de leefbaarheid van Leende, alleen zal dat niet meer zijn als investeerder en verhuurder van de MFA. Hoe wel is onderwerp van gesprek.

Op woensdag 7 juni hebben de diverse partijen (Dorpsraad, omwonenden, school en het gebruikerscollectief) een overleg met de gemeente. Wij hopen dat tijdens deze bijeenkomst alles (of veel?) duidelijk wordt.

Wij houden jullie op de hoogte.

maandag 8 mei 2017

Centrumplan

Net als veel inwoners zijn wij ook zeer benieuwd hoe de plannen voor het centrum zich ontwikkelen. Door alle partijen worden besprekingen gevoerd. Binnenkort worden wij (Dorpsraad, omwonenden, gebruikerscollectief en school) hierover bijgesproken.
Zodra we meer meten zullen we dit Facebook en Website publiceren.

Opschoondag

Op zaterdag 25 maart 2017 hebben we in het kader van de Landelijke Opschoondag weer met een groep vrijwilligers het speelpark "zomerklaar" gemaakt. De genummerde afvalzakken vormde het lotnummer voor de Afvalbingo. En idd we hebben de Afvalbingo gewonnen. De prijs ("buurt BBQ") komt alle vrijwilligers toe.

Winnaar Buurt BBQ 2017







zaterdag 11 maart 2017

Landelijke Opschoondag 25 maart 2017


Op zaterdag 25 maart gaan we in het kader van de Landelijke Opschoondag weer aan de slag in het park aan het Meentplein / Schoolstraat. Met veel vrijwilligers maken we samen de omgeving weer schoon! Met het onkruid en afval wat in het park bij elkaar wordt geharkt, doen we weer mee met de Nationale Afvalbingo: iedereen wint een schone omgeving, maar één groep wint daar bovenop ook nog eens een mooi barbecuefeest! Vanaf 09.30 uur bent u van harte welkom. Graag zelf hark e.d. meenemen. Wij zorgen voor de koffie en iets lekkers! 

zondag 19 februari 2017

Aanpak sluipverkeer / ontbijtbijeenkomst



Aanpak sluipverkeer Leende 
  
Op de A2 tussen Weert en Eindhoven staan elke werkdag files. Vooral in de ochtendspits richting Eindhoven is sprake van structurele congestie. Naast -uiteraard- de dagelijkse gebruikers ondervinden de betrokken gemeenten en provincies hiervan de negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. Ook bestaat de sterke indruk dat er sprake is van sluipverkeer, met negatieve gevolgen voor leefbaarheid en verkeersveiligheid in een aantal dorpskernen, waaronder in Leende.

De verkeerssituatie op de A2 tussen Weert en Eindhoven wordt onderzocht met een zogenaamd MIRT-onderzoek. ‘MIRT-onderzoek’ wil zeggen dat het is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van de rijksoverheid.

Op donderdag 23 februari a.s. wordt door MIRT A2-groep en Dorpsraad-Leende een onbijtbijeenkomst georganiseerd voor aspirant-kamerleden en bewoners van dorpen aan de A2, die te lijden hebben van sluipverkeer.
De ontbijtbijeenkomst wordt gehouden in restaurant de Scheuter tussen 08.00 en 09.30 uur. Het doel van deze bijeenkomst is kamerleden te laten zien welke onmogelijke en gevaarlijke situaties sluipverkeer in de dorpen oplevert en hen ervan te overtuigen dat maatregelen om de bron daarvan te elimineren, nl. doorstroming op de A2 te vergroten, bitter noodzakelijk zijn. Dit alles in de hoop dat zij, bij behandeling van dit onderwerp in de tweede kamer, een positieve stem uitbrengen op die maatregelen.

Ook aanwonenden van de Dorpstraat, maar ook andere inwoners zijn van harte welkom om tijdens die sessie mee te helpen om in woord en beeld de problemen én het ongenoegen van de Leendenaren aan de kamerleden te schetsen.
Voor deze bijeenkomst zijn wij “dringend” op zoek naar beeldmateriaal van files in het dorp.  Dit beeldmateriaal wordt gebruikt als beeldend bewijs in de infomappen voor de kamerleden en als muur "versiering" bij de ontbijt -bijeenkomst.                                                                                                            
U kunt het beeldmateriaal sturen naar ons emailadres secretariaat@dorpsraadleende.nl